Plan rozwoju
zawodowego nauczyciela stażysty na stopień nauczyciela
kontraktowego
Nauczyciel stażysta:
…………
Opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego
przez nauczycieli.
Imię i nazwisko nauczyciela odbywającego staż: ……………………..
Nauczyciel: nauczyciel …………………………………
Nazwa szkoły: ……………………………………………………………
Data rozpoczęcia stażu: ………………………………..
Czas trwania stażu: ………………………. – 1 rok i 9 miesięcy.
Opiekun stażu: ………………………………………
Stopień awansu zawodowego nadany z mocy prawa: nauczyciel stażysta
Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego
- Cele szczegółowe:
- poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w tym:
- a) przepisów związanych z funkcjonowaniem szkoły,
- b) sposobów prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole,
- c) przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki
i pracy;
- nabycie umiejętności prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole.
- doskonalenie warsztatu pracy poprzez uczestniczenie jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawianie z prowadzącym obserwowane zajęcia;
- prowadzenie zajęć z uczniami, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły*, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawianie ich z osobą, w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone;
- uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym, zwłaszcza w zakresie doskonalenia metod i form pracy;
- zdobywanie wiedzy związanej ze środowiskiem uczniów;
- gromadzenie dokumentów potwierdzających realizację planu rozwoju zawodowego.
- Znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania
szkoły, w której nauczyciel odbywał staż**(§6 ust. 1 pkt 1 i §6 ust.2 pkt 1).
LP |
ZADANIA |
FORMa/sposób REALIZACJI |
TERMIN |
Uwagi o realizacji |
1. |
Poznanie procedury awansu zawodowego. |
Analiza przepisów prawa oświatowego dot. awansu zawodowego tj. ustawy, rozporządzenia. |
IX …………… r. |
|
2. |
Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. |
Podpisanie kontraktu z opiekunem stażu: - określenie zasad komunikowania się i współpracy; - określenie zadań stażysty; - określenie zadań opiekuna stażu; |
IX …………… r. |
Opracowanie planu rozwoju zawodowego |
3. |
Sporządzenie planu rozwoju zawodowego. |
Przedłożenie dyrektorowi szkoły planu rozwoju zawodowego. |
20 dni od dnia rozpoczęcia zajęć w szkole. |
|
4. |
Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz przepisami przeciwpożarowymi. |
Udział w szkoleniu, praktyczne stosowanie się do zasad BHP podczas codziennej pracy. |
IX …………. r. – X ………… r. |
Potwierdzenie ukończenia szkolenia. |
5. |
Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, |
Zapoznanie się z podstawowymi aktami prawnymi regulującymi pracę szkoły: Statut Szkoły, WSO, Program Wychowawczo-profilaktyczny; udział w Radach Pedagogicznych. |
IX …………. r. – V …………... r. |
|
6. |
Poznanie zasad prowadzenia dokumentacji szkolnej. |
Poznanie sposobów prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji (dziennik lekcyjny, arkusze ocen, protokoły egzaminów promocyjnych i in.) |
Lata szkolne ………/……… |
Prowadzenie dokumentacji szkolnej. |
7. |
Zapoznanie się z tygodniowym planem zajęć w szkole, zastępstwami, zasadami współpracy dyrektora z pracownikami. |
Obserwacja |
IX …………… r. |
Organizacja zajęć własnych. |
8. |
Zapoznanie się ze sposobami i częstotliwością sprawdzania osiągnięć pedagogicznych. |
Zapoznanie się z zasadami oceniania uczniów. |
IX …………… r. |
Notatki własne. |
9. |
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego (dla potrzeb własnych). |
Gromadzenie konspektów lekcji, arkuszy obserwacji, zaświadczeń i in. |
IX …………. r. – V ………….. r. |
Teczka stażysty. |
10. |
Sporządzenie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. |
Złożenie dyrektorowi szkoły sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. |
W terminie 7 dni od dnia zakończenia stażu |
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, uwzględniające efekty jego realizacji dla nauczyciela i szkoły. |
11. |
Złożenie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego. |
Sporządzenie wniosku oraz przygotowanie dokumentacji. |
VI …………… r. |
Ocena pracy, wniosek. |
- Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej; **(§6 ust.1 pkt 3,4 i §6 ust.2 pkt 2);
umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania; umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki; umiejętność wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego; umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych**(§6 ust.2 pkt 3,4,5,6 ).
LP |
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
TERMIN |
Uwagi o realizacji |
1. |
Zapoznanie się z programem nauczania. |
Analiza podstawy programowej. |
IX ……………… r. |
Notatki własne. |
2. |
Wstępna ocena własnych umiejętności. |
Określenie rzeczywistego okresu trwania stażu i możliwości wykonania zamierzeń zawodowych. |
IX ……………… r. |
Określenie rzeczywistej długości stażu adekwatnej do własnych potrzeb i możliwości. |
3. |
Obserwacja i analiza możliwości ucznia. |
Zbieranie informacji według przygotowanych narzędzi. Pomoc i współpraca z uczniami związana z przygotowaniami do wewnątrzszkolnych konkursów i turniejów muzycznych, a także konkursów/przesłuchań pozaszkolnych |
Lata szkolne ………../………… |
Dokumentacja bieżąca i uwagi w dzienniku szkolnym. |
4. |
Poszerzenie wiedzy |
Udział w szkoleniach, warsztatach metodycznych, prezentacjach. |
Lata szkolne ………./……….. |
Notatki własne wraz ze spostrzeżeniami, ew. zaświadczenia. |
5. |
Studiowanie literatury z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki. |
Zapoznanie się z dostępnymi materiałami. |
Lata szkolne ………./………… |
Praktyczna wiedza pedagogiczna z zakresu metodyki nauczania, praktyki wykonawczej. |
6.. |
Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej i dydaktycznej. |
Wykorzystanie internetu w pracy nad rozwojem zawodowym, przygotowaniem materiałów do lekcji. |
Lata szkolne ………./………… |
Niniejszy plan, konspekty lekcji. Wykaz stron internetowych. |
III. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów **(§6 ust.2 pkt 8)
LP |
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
TERMIN |
uwagi o realizacji |
1. |
Zapoznanie się z programem wychowawczo-profilatycznym szkoły. |
Omówienie poszczególnych zadań programu, analiza dokumentacji. |
IX …………… r. |
Kserokopia programu wychowawczego. |
2. |
Współpraca z rodzicami. |
Spotkania indywidualne, konsultacje. |
Lata szkolne ………./………… |
Adnotacje w dzienniku. |
3. |
Udział w realizacji zadań wychowawczych szkoły |
Pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. |
Lata szkolne ………./………… |
Notatki własne. |
4. |
Uczestnictwo w życiu szkoły |
Uczestnictwo czynne lub bierne w różnego rodzaju imprezach/zadaniach szkolnych |
Lata szkolne ………./………… |
Notatki własne |
- Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć **(§6 ust.1 pkt 2,3 i §6 ust.2 pkt 2,7 )
LP |
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
TERMIN |
uwagi o realizacji |
1. |
Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna lub innego nauczyciela. |
Obserwacja zajęć według wcześniej opracowanych narzędzi, omówienie i zapisanie jej wyników. |
Według ustalonego harmonogramu. IX …………….. r. – V ……………… r. |
Arkusze obserwacji lekcji. |
2. |
Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu. |
Konsultacja, analiza, ewaluacja. |
Według ustalonego harmonogramu. IX …………… r. – V ……………. r. |
Arkusze obserwacji zajęć prowadzonych przez opiekuna, wnioski i uwagi do realizacji. |
3. |
Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności. |
Uwzględnienie opinii opiekuna w sposobie prowadzenia zajęć oraz pracy z uczniem. |
IX …………… r. – V ……………. r. |
Wprowadzenie udoskonaleń w prowadzeniu zajęć. |
4. |
Określenie dalszej drogi rozwoju zawodowego. |
Samoocena. |
V ……………… r. |
Teczka stażysty. |
podpis nauczyciela stażysty
.......................................................
* W trakcie stażu dyrektor szkoły obserwuje i omawia z nauczycielem co najmniej jedne prowadzone przez niego zajęcia (podst. prawna: §4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Dz.U. z dnia 16 sierpnia 2018 r. poz. 1574) .
** Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z dnia 16 sierpnia 2018r. poz. 1574).
Opr. BP-O