Plan rozwoju

zawodowego nauczyciela stażysty na stopień nauczyciela

kontraktowego

 

Nauczyciel stażysta:

 

…………

 

 

Opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego
przez nauczycieli.

 

 

 

 

 

Imię i nazwisko nauczyciela odbywającego staż: ……………………..

Nauczyciel: nauczyciel …………………………………

Nazwa szkoły: ……………………………………………………………

Data rozpoczęcia stażu: ………………………………..

Czas trwania stażu: ………………………. – 1 rok i 9 miesięcy.

Opiekun stażu: ………………………………………

Stopień awansu zawodowego nadany z mocy prawa: nauczyciel stażysta

Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego

  1. Cele szczegółowe:
  2. poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w tym:
  3. a) przepisów związanych z funkcjonowaniem szkoły,
  4. b) sposobów prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole,
  5. c) przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki

 i pracy;

  1. nabycie umiejętności prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole.
  2. doskonalenie warsztatu pracy poprzez uczestniczenie jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawianie z prowadzącym obserwowane zajęcia;
  3. prowadzenie zajęć z uczniami, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły*, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawianie ich z osobą, w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone;
  4. uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym, zwłaszcza w zakresie doskonalenia metod i form pracy;
  5. zdobywanie wiedzy związanej ze środowiskiem uczniów;
  6. gromadzenie dokumentów potwierdzających realizację planu rozwoju zawodowego.

 

  1. Znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania

     szkoły, w której nauczyciel odbywał staż**(§6 ust. 1 pkt 1 i §6 ust.2 pkt 1).

LP

ZADANIA

FORMa/sposób REALIZACJI

TERMIN

Uwagi  

o realizacji

1.

Poznanie procedury awansu zawodowego.

Analiza przepisów prawa oświatowego dot. awansu zawodowego tj. ustawy, rozporządzenia.

IX …………… r.

 

2.

Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu.

Podpisanie kontraktu

z opiekunem stażu:

- określenie zasad komunikowania się i współpracy;

- określenie zadań stażysty;

- określenie zadań opiekuna stażu;

IX …………… r.

Opracowanie planu rozwoju zawodowego

3.

Sporządzenie planu rozwoju zawodowego.

Przedłożenie dyrektorowi szkoły planu rozwoju zawodowego.

20 dni od dnia rozpoczęcia zajęć w szkole.

 

4.

Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz przepisami przeciwpożarowymi.

Udział w szkoleniu, praktyczne stosowanie się do zasad BHP podczas codziennej pracy.

IX …………. r. –

X …………   r.

Potwierdzenie ukończenia szkolenia.

5.

Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły,
w tym przepisów związanych z funkcjonowaniem szkoły.

Zapoznanie się z podstawowymi aktami prawnymi regulującymi pracę szkoły: Statut Szkoły,

WSO, Program Wychowawczo-profilaktyczny;

udział w Radach Pedagogicznych.

IX …………. r. –

V …………... r.

 

6.

Poznanie zasad prowadzenia dokumentacji szkolnej.

Poznanie sposobów prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji

(dziennik lekcyjny, arkusze ocen, protokoły egzaminów promocyjnych i in.)

Lata szkolne

………/………

Prowadzenie dokumentacji szkolnej.

7.

Zapoznanie się z tygodniowym planem zajęć w szkole, zastępstwami, zasadami współpracy dyrektora z pracownikami.

Obserwacja

IX …………… r.

Organizacja zajęć własnych.

8.

Zapoznanie się ze sposobami i częstotliwością sprawdzania osiągnięć pedagogicznych.

Zapoznanie się z zasadami oceniania uczniów.

IX …………… r.

Notatki własne.

9.

Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego (dla potrzeb własnych).

Gromadzenie konspektów lekcji, arkuszy obserwacji, zaświadczeń i in.

IX …………. r. –

V ………….. r.

Teczka stażysty.

10.

Sporządzenie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.

Złożenie dyrektorowi szkoły sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.  

W terminie 7 dni od dnia zakończenia stażu

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, uwzględniające efekty jego realizacji dla nauczyciela i szkoły. 

11.

Złożenie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego.

Sporządzenie wniosku oraz przygotowanie dokumentacji.

VI …………… r.

Ocena pracy, wniosek.

 

 

 

  1. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej; **(§6 ust.1 pkt 3,4 i §6 ust.2 pkt 2);

umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania; umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki; umiejętność wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego; umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych**(§6 ust.2 pkt 3,4,5,6 ).

 

LP

ZADANIA

FORMY REALIZACJI

TERMIN

Uwagi

o realizacji

1.

Zapoznanie się z programem nauczania.

Analiza podstawy programowej.

IX ……………… r.

Notatki własne.

2.

Wstępna ocena własnych umiejętności.

Określenie rzeczywistego okresu trwania stażu i możliwości wykonania zamierzeń zawodowych.   

IX ……………… r.

Określenie rzeczywistej długości stażu adekwatnej do własnych potrzeb i możliwości.

3.

Obserwacja i analiza możliwości ucznia.

Zbieranie informacji według przygotowanych narzędzi.

Pomoc i współpraca z uczniami związana z przygotowaniami do wewnątrzszkolnych konkursów i turniejów muzycznych, a także konkursów/przesłuchań pozaszkolnych

Lata szkolne ………../…………

Dokumentacja bieżąca i uwagi  w dzienniku szkolnym.

4.

Poszerzenie wiedzy
i umiejętności poprzez doskonalenie zawodowe.

Udział w szkoleniach, warsztatach metodycznych, prezentacjach.

Lata szkolne ………./………..

Notatki własne wraz ze spostrzeżeniami, ew. zaświadczenia.

5.

Studiowanie literatury z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki.

Zapoznanie się z dostępnymi materiałami.

Lata szkolne ………./…………

Praktyczna wiedza pedagogiczna z zakresu metodyki nauczania, praktyki wykonawczej.

6..

Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej i dydaktycznej.

Wykorzystanie internetu w pracy nad rozwojem zawodowym, przygotowaniem materiałów do lekcji.

Lata szkolne ………./…………

Niniejszy plan, konspekty lekcji.

Wykaz stron internetowych.

 

 

 

III. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów **(§6 ust.2 pkt 8)

 

 

LP

ZADANIA

FORMY REALIZACJI

TERMIN

uwagi

o realizacji

1.

Zapoznanie się z programem wychowawczo-profilatycznym szkoły.

Omówienie poszczególnych zadań programu,

analiza dokumentacji.

IX …………… r.

Kserokopia programu wychowawczego.

2.

Współpraca z rodzicami.

Spotkania indywidualne, konsultacje.

Lata szkolne ………./…………

Adnotacje w dzienniku.

3.

Udział w realizacji zadań wychowawczych szkoły

Pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.

Lata szkolne ………./…………

Notatki własne.

4.

Uczestnictwo w życiu szkoły

Uczestnictwo czynne lub bierne w różnego rodzaju imprezach/zadaniach szkolnych
i pozaszkolnych.

Lata szkolne ………./…………

Notatki własne

 

 

  1. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć **(§6 ust.1 pkt 2,3 i §6 ust.2 pkt 2,7 )

 

 

LP

ZADANIA

FORMY REALIZACJI

TERMIN

uwagi

o realizacji

1.

Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna lub innego nauczyciela.

Obserwacja zajęć według wcześniej opracowanych narzędzi, omówienie i zapisanie jej wyników.

Według ustalonego harmonogramu.

IX …………….. r. –

V ……………… r.

Arkusze obserwacji lekcji.

2.

Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu.

Konsultacja, analiza, ewaluacja.

Według

ustalonego harmonogramu.

IX …………… r. –

V ……………. r.

Arkusze obserwacji zajęć prowadzonych przez opiekuna, wnioski i uwagi do realizacji.

3.

Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności.

Uwzględnienie opinii opiekuna w sposobie prowadzenia zajęć oraz pracy z uczniem.

IX …………… r. –

V ……………. r.

Wprowadzenie udoskonaleń w prowadzeniu zajęć.

4.

Określenie dalszej drogi rozwoju zawodowego.

Samoocena.

V ……………… r.

Teczka stażysty.

 

 

podpis nauczyciela stażysty

.......................................................

 

* W trakcie stażu dyrektor szkoły obserwuje i omawia z nauczycielem co najmniej jedne prowadzone przez niego zajęcia (podst. prawna: §4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Dz.U. z dnia 16 sierpnia 2018 r. poz. 1574) .

** Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z dnia 16 sierpnia 2018r. poz. 1574).

 

Opr. BP-O