10 marca odbyła się w już trzecia debata z cyklu „Złote szkoły NBP”. W debacie pt. „Złoty kluczem do…” wzięli udział uczniowie z klas:





Dyskusję otworzył prowadzący Łukasz Koj, prezentując cele i zadania NBP. Następnie starli się przeciwnicy i zwolennicy obecnej polityki polskiego banku centralnego. Padały argumenty krytykujące zbyt późne reakcje na rosnącą inflację, a w szczególności niewystarczające podnoszenie stóp procentowych oraz aprobata dla zwiększonej emisji pieniądza w postaci pakietów pomocowych.
Argumenty za i przeciw
Złoty według grupy na „Nie”, w obecnym stanie jest kluczem do niepewności, braku stabilizacji i zaufania do pieniądza, a prowadzona polityka monetarna prowadzi długoterminowo do ubożenia społeczeństwa.
Natomiast grupa na „Tak” doszła do odmiennego wniosku twierdząc, że własna waluta daje autonomię w kontekście podejmowania decyzji gospodarczych oraz w większym stopniu chroni przed skutkami zewnętrznych szoków ekonomicznych takich jak pandemia czy wojna. Padały argumenty, że dzięki interwencji państwa utrzymuje się niskie bezrobocie, a tarcze antyinflacyjne ograniczają wzrost cen.
Obie strony popierały swoje argumenty licznymi wykresami i slajdami.
W wypełnionej po brzegi auli szkolnej prawie godzinnej dyskusji z uwagą przysłuchiwała się młodzież naszej szkoły oraz zaproszona kl. 2b z Zespołu Szkół Elektrycznych. Obecna wicedyrektorka szkoły – p. Małgorzata Radziszewska -podkreśliła wysoki poziom wiedzy ekonomicznej uczniów, emocje towarzyszące wymianie zdań, ale równocześnie kulturę dyskusji.
W imieniu dyskutantów
Profesor Urszula Izdebska